fredag, oktober 16, 2009

Pasta med snabb musselcurry


Ytterligare en synnerligen osmickrande bild av en fabulös, snabb, vardagsrätt. Receptet härstammar från gudvetvar, men i min barndom serverades denna rätt kryddad med curryblandning ur kryddserie. Sådan används mycket sällan i mitt hushåll, då jag är en av dessa kryddbulksbunkrande curryfantaster som tycker att det är skitsmidigt att variera mig genom att lätt slänga ihop min egen rätt i grytan. Att göra egen curry är allt annat än svårt, och saknar speciella måsten, men finner man det inte lockande går det självklart lika bra att byta ut kryddorna i receptet mot innehåll ur Curry-burken.

Sätt spaghettin på kokning, börja sedan med såsen. Den blir klar under pastans koktid.


Snabb musselcurry
4 port.

1 gul lök, hackad
1 klick smör
1 tsk gurkmeja
1/2 tsk koriander
1/2 tsk spiskummin
lite chili
svartpeppar, några kvarnvarv
2 msk mjöl
1 burk musslor
1 dl grädde
2-3 dl mjölk
salt

Hetta upp en kastrull och smält smöret, fräs löken. Rör ner kryddorna och fräs ytterligare några ögonblick. Pudra över mjöl och rör till allt mjöl absorberat fett.

Häll på spadet från musselburken, grädde och mjölk, rör om ordentligt. Sjud upp såsen och låt den småputtra i 5 minuter.

Lägg slutligen i musslorna, rör om och smaka av med salt och eventuellt ytterligare peppar.

Inga kommentarer: