lördag, oktober 10, 2009

Kısır - bulgursallad


En medlem i min ursprungliga kärnfamilj gav mig efter en resa till Istanbul för några år sedan en turkisk kokbok. Trevligt, jag gillar kokböcker, i synnerhet regionala sådana. Men att faktiskt laga något från en kokbok - jobbigt. Det gör jag sällan. Jag tittar i dem för inspiration, och plockar ut något som verkar bra och improviserar ihop min egen version istället.
Hur som haver, denna familjemedlem har flera gånger uppfordrande frågat om jag har lagat något ur den turkiska kokboken ännu, och efter en tid även anmodat mig att bjuda vederbörande på något ur den. Eftersom jag är som jag är så har jag effektivt duckat alla sådana förslag och envetet fortsatt på mitt eget fantasilösa kulinariska spår.
Häromdagen var familjemedlemmen på besök och frågade återigen var min turkiska kokbok var, och när jag skulle bjuda på en turkisk måltid. Jag plockade fram den ifrågavarande boken och bläddrade förstrött, och efter lite bläddrande och allmänna funderingar kom jag fram till att en snabb och enkel jävla måltid var en bulgursallad.

I Turkiet kallas den oftast för kısır, och är sin egen regionala variant. I stora delar av mellanöstern känns den igen som tabbouleh. En riktig kısır har smak av tomat. Det sket jag i och färgade den med paprika istället.

Här kommer receptet på mammas efterlängtade måltid.


Kısır - turkisk bulgursallad
2 port.

2 dl bulgur
2 msk soja
3 msk granatäppelsirap eller -juice
1 tsk paprikapulver
några varv med svartpepparkvarnen

ett knippe slät bladpersilja
1 aubergine
1 ask körsbärstomater
1/2 citron, saft
olivolja
1 tsk sumak
lite paprikapulver
några varv med svartpepparkvarnen

Byt ut en del av bulgurkokvattnet mot soja och granatäppelsirap, krydda och koka sedan som vanligt. När den är färdig, skölj hastigt av den i en sil i svalt vatten.

Skär auberginen först i skivor och sedan i kvartar, och skär bort den mittersta delen för att undvika bitter smak. Lägg i en skål och salta rikligt - laka ur i ungefär 10 minuter. Skölj därefter av saltet och lägg auberginebitarna på hushållspapper. Hetta upp en stekpanna och stek bitarna mjuka i olja.

Repa persiljan (stjälkarna är oftast för träiga för att vara goda) och grovhacka bladen. Halva tomaterna. Blanda med bulgur och aubergine i en lämplig serveringsskål. Pressa över en halv citron, ringla över olivolja, krydda med sumak, paprikapulver och peppar. Blanda om ordentligt.

Servera gärna med falafel och en klick turkisk yoghurt.

Inga kommentarer: