måndag, augusti 24, 2009

Körsbärstider


Min mamma brukar göra en mördegskaka täckt med röda vinbär från sin trädgård varje år. Vinbärens syrlighet gör sig perfekt mot den annars ganska sliskiga mördegsbotten.

Själv gillar jag körsbär. Och eftersom morsan inte orkade plocka av sitt skuggmorellträd i år gjorde jag det, och kom sedermera hem med ungefär 5 liter körsbär. Minst. Det blev iallafall en hel del sylt.

För den som liksom jag är särdeles svag för syrlighet kan jag verkligen rekommendera att man väljer just skuggmoreller, helst till allting. Receptet nedan medger inte söndersockrande av syran, så är man istället känslig för syra bör man istället välja bigarråer eller ta ett par matskedar socker till i körsbärblandningen.

Den här storleken blir perfekt i en springform. Vill man baka en bigass kaka att bjuda hela släkten på är det bara att dubbla allt och istället baka ut kakan direkt på en ugnsplåt.


Mördegskaka med körsbär

125 g smör
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl socker
nypa salt
5 dl urkärnade körsbär
2 msk socker
1 msk potatismjöl

Smält smöret. Rör ihop mjöl, bakpulver, socker och salt i en skål, och rör sedan ner smöret.

Kavla ut degen till en rundel några centimeter större än springformsbotten. Lättast är att kavla mellan två ark smörpapper. Dra försiktigt bort det ena smörpappret och lägg springformsbotten upp och ner över, vänd. Dra loss det kvarvarande smörpappret. Vik in den utanförhängande degen lite godtyckligt, sätt på springformens kant och tryck ut den invikta degen mot kanten, någon centimeter upp.

Rör ihop de urkärnade körsbären med socker och potatismjöl, och lägg blandningen på kakan. Grädda mitt i ugnen i 200 grader, 20-25 min. Servera med glass eller vaniljsås.

Inga kommentarer: