torsdag, augusti 27, 2009

Lagom till svennehelgen


Finally... Some action! Jag vet inte varifrån jag fått exakt den ordalydelsen i exakt den interpunktionen, men det är ett särdeles användbart uttryck ifråga om saker som prokrastinerats om och om igen. Detta är i synnerhet giltigt när man pratar om min (in)famösa tacopaj - denna den svenskaste av alla svenska nationalrätter. Det var en hård förlossning, men nu är det här. Receptet. Lika rörigt som när man ska berätta sitt livs historia.

Min tacopaj har många ansikten. Den har förbättrats, utvecklats och invecklats och konstruerats och dekonstruerats om och om igen. Eftersom jag är humanist och solidarisk krånglar jag till det så till den milda grad att ni själva får välja vad ni vill göra med den mjöliga delen. Därför kan ni välja mellan en normal quiche, och en lite mer lo-fi-variant i form av smulpaj. Nedan angivna mängder gäller för ett quicheskal. Vill man göra med smullock, tillsätt ytterligare1/2-1 dl polenta och skit helt sonika i vattnet. Quicheskalet ser mer fancy ut, men ramlar förbannat lätt sönder i molekyler. Eftersom jag envist vägrar alternera receptet på detta, för att inte kompromissa med smakupplevelsen, får man ta det. Tänker man inte ta sådan skit förordar jag smulvarianten.


Tacopaj
4-8 personer, beroende på tacoälskargrad

100 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl polenta
ev 1 msk vatten

1 röd paprika, strimlad
1 zucchini eller 1/2 squash
(1/2 purjolök, eller en röd- eller gul lök), strimlad
1 liten burk majs
1 burk crème fraîche

1 laddning tacofärs

1 påse riven ost, ca 200 g
1 ask körsbärstomater, i halvor eller kvartar


Börja med degen. Smält smöret och rör ner mjöl och polenta. För skal: rör till en solid, slät degklump, eventuellt med hjälp av vatten. För smul: tillsätt polenta till degen är lagom smulig. Låt degen vila några moment.

Gör tacofärs, och stek sedan med paprika, zucchini och lök, till de mjuknar något, men inte förlorat spänsten. Rör ner majs och crème fraîche.

Vill man ha en paj med quicheskal är det nu dags att trycka ut degen i en lagom form. Nagga den med en gaffel och förgrädda i 200 grader ungefär 10 minuter. Vill man ha en smultacopaj hoppas detta steg bara över.

Lägg färs- och grönsaksblandningen i vald form/pajskal, varva gärna med en del av den rivna osten, avsluta också med ost.

Har man valt att göra smulpaj fördelar man smulorna över i detta läge.

Toppa allt med tomaterna. Bränn av i ugnen i 20-30 minuter, samma 200 grader som ovan.

Ätes med gräddfil eller vitlöksdip, alla favoritsalsor och gärna med en solitt grön sallad.

Inga kommentarer: