onsdag, augusti 26, 2009

DIY tacofärs


Ett fåtal av er, som har oturen att mer regelbundet få umgås med mig personligen, vet att en ständigt återkommande smaksättning i mitt hushåll är den förment svenska mexikanska. Någon eller ett par, vet dessutom att jag sedan urminnes tider lovat att posta receptet på min infamösa tacopaj, kanske den mest svenska av alla svenska texmexrätter. Det är bara det, att jag ständigt utvecklar det, som det hjärtebarn det är. Liksom kärt barn har många namn, har min tacopaj många smakansikten. Nu känner jag mig äntligen redo att ta mina första stapplande steg ut i tacosfären, inledningsvis med den mycket basala tacofärsen. Listan över ingredienser kan tyckas lång, men när man väl införlivat komponenterna i ryggmärgen går det snabbt och lätt som en dans, och så står jag där vid spisen vareviga gång och frågar mig själv "Vafan har jag glömt nu?!"

Stay tuned för ut- och invecklingen: den reella tacopajen. Kommer snart till en browser i din dator.


Tacofärs
4 pers

1 paket (150 g) bacon, tärnat
1 torkad chipotlechili, hackad, eller 1 msk chipotlepasta
1 torkad anchochili, hackad, eller 1 tsk mald ur burk
500 g nötfärs
3 vitlöksklyftor
1 msk spiskummin
ca 1/3 färskriven muskotnöt, eller 1/2 tsk ur burk
1 msk oregano
2 msk ljus soja
1/2 dl rödvin
svartpeppar
1 tsk salt

Hetta upp en gryta och fräs bacon. Fräs med chilin. När baconet tagit lite röd färg av chilin kan man tillsätta köttfärsen. Fräs några minuter till under omrörning.

Pressa ned vitlöken och tillsätt kryddorna, fräs ytterligare. Häll på soja och rödvin, salta, dra några varv med pepparkvarnen och låt sedan allt puttra ihop en stund.

Tycker man att färgen är trist kan man pudra ner lite paprikapulver, är det istället för svagt för nerverna kan man med fördel addera mer chilipulver av önskad sort.

Veg. alternativ: Använd istället quorn- eller sojafärs, uteslut bacon eller använd fejcon!

Inga kommentarer: