måndag, juni 29, 2009

Hummus.

Inget eget, vackert foto idag - har istället lånat ett från the internets. De flesta som idkat någon typ av vegetarisk kost i mer än 15 minuter har gjort hummus (alternativa stavningar finnes i överflöd), många har skapat sitt eget recept. Så även jag. Jag gillar nämligen kikärtssmak, samtidigt som jag ogillar överdrivet bittra och unkna smaker. Därför är min hummus åt det renare, fräschare, och framförallt enklare hållet. Njutes på vilket jävla bröd man vill!


Hummus
för en måltid

1 litet paket/liten burk kikärter
rapsolja
1/2 lime
örtsalt
svartpeppar

Skölj kikärterna och placera dem i en bägare som passar för din stavmixer. Häll på ett par matskedar rapsolja, pressa ner en halv lime, och mixa. Häll på ytterligare olja och mixa, ömsom, till önskad konsistens uppnåtts. Ta ett par tre tag med pepparkvarnen och några skak med örtsaltbehållaren, mixa igen. Smaka av. Ät upp.

3 kommentarer:

Anne sa...

Nice! Så slipper man den läbbiga tahinin som smakar unk.

Carro sa...

Ingen vitlök? Åh. Då är det ju nästan så man vågar äta det och träffa folk på samma dag! :)

féline-alizarine sa...

Anne & Carro: Precis så är det, ingen jäkla vitlök eller tahini i min hummus. Jag gillar bara kikärter. :) Kan med fördel spetsas med persilja istället. :)