måndag, juni 15, 2009

Basilikasoppa med tomat.


Min sambo pratar ofta om sådant han läst. Inte sällan har han läst om det han pratar om i tidningen. Så också den dag han kom hem och pratade om basilikasoppa. Han hade sett ett recept som verkade gott, och slängde tidningen framför näsan på mig. Jag ögnade igenom receptet och konstaterade att, jo det där är säkert trevligt. Och så glömdes det bort, tidningen slängdes.

När jag gick in i butiken nedanför porten i förmiddags för att köpa mig något slags vitaminhaltig juice, slog det mig: "basilikasoppa!", ty jag såg ett gäng krukor stående bland övrig frukt och grönt. Rafsade åt mig en och sedan överlade jag med mig själv ett tag om hur den där soppan skulle utformas, för jag har fan ingen aning om vad som stod i det där receptet.

Det blev som nedan följer, och jag gratulerar återigen mig själv till att ha gjort en skitgod vegansk soppa.


Basilikasoppa med tomat
4 pers.

4-8 potatisar
1 liten gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1 tsk japansk soja
6 tomater
1 kruka basilika
1 avokado
rapsolja
vatten
salt, peppar

Tag 4 stora eller 6-8 mindre potatisar och skala dessa, skär i mindre bitar, tärna eller skiva dem sedan. Skala och skiva löken, hacka vitlöken.

Värm en kastrull och fräs ovan i rapsolja några minuter. Häll på vatten så det drygt täcker. Häll i lite soja, och salta. Koka under lock till potatisen ser ut att ha mjuknat ordentligt.

Skala under tiden tre tomater på valfritt sätt (med kniv eller skållning, till exempel), och skär dem i klyftor. Släng ner dem i kastrullen och låt dem koka med några minuter.

Ta fram din pålitliga stavmixer, dra ner värmen på plattan till minimum, och mixa soppan slät. Tillsätt eventuellt mer vatten till soppan får önskad konsistens. Mixa sedan ner basilikan, och efter det avokadon, skuren i lämpliga bitar. Smaka av med salt och ungefär tre tag med pepparkvarnen.

Tärna de tre kvarvarande tomaterna och garnera med dem i ordentliga mängder vid serveringen!

Inga kommentarer: