måndag, april 27, 2009

Älglasagne.


Jag fattar att ni kommer tycka att jag är långrandig. Antingen är det pasta, eller älg. Nu är det både pasta och älg. Faktiskt det fjärde skavreceptet i bloggens mycket ringa historia, och det tredje lasagnereceptet. Tjatigt? Inte om jag får bestämma (och det får jag i min blogg). Jag älskar pasta. Jag älskar älg. Jag behöver inte fler anledningar att svänga ihop ytterligare ett recept som innehåller några av de smaker jag uppskattar allra mest!


Älglasagne
8-10 pers.

2 pkt älgskav
1 pkt bacon
2 medelstora gula lökar
1 färsk vitlök eller motsvarande
5 bitar soltorkade tomater
2 burkar kantareller
ca 10 enbär
smör och olja
1 msk soja
1/2 dl rödvin
1-2 msk dijonsenap
1 dl grädde
2 dl crème fraîche
salt + svartpeppar

2 msk smör
2 msk vetemjöl
5-7 dl mjölk
salt + svartpeppar

ungefär exakt 18 lasagneplattor (eller däromkring)

ca 1 dl riven parmigiano reggiano


Följande moment åtföljs var och ett med fördel med att man lägger allt det bitade och hackade i en stor bunke: Skär älgskaven i mindre bitar, några kvadratcentimeter stora. Tärna baconet ganska fint. Hacka löken och vitlöken (det går givetvis bra att använda vilken sorts vitlök man vill, men den färska som finns numera har en riktigt behaglig smak). Skär soltorkade tomater i ganska små bitar, ungefär som löken. Skär kantarellerna i mindre bitar. Hacka enbären fint.

Hetta upp en bra gryta, lägg i en klick smör och häll i en slatt olja, gärna smakneutral raps-. Fräs det hackade och bitade några minuter. Häll i soja, rödvin och senap och rör om ytterligare ett par minuter, till vätskan har reducerat något. Tillsätt sedan grädden, salta, t några riktigt ordentliga tag med pepparkvarnen, rör om och lämna grytan att puttra ihop i 10-15 minuter.

Smält smöret i en bra kastrull, tillsätt mjöl och lös det i smöret. Häll på mjölken, lite i taget, under lätt vispning, och koka upp såsen. Salta och peppra.

Återvänd till skavgrytan: Rör ner crème fraîchen och sedan bechamelsåsen. Smaka av med salt och peppar.

Lägg ett par ordentliga skopor av grytan i botten på din favoritlasagneform och bre ut, täck med pastaplattor. Tryck till dem något så att såsöverskott sipprar upp emellan. Varva sedan pasta och sås på samma sätt, se till att det sista lagret är sås. Riv över parmesanen.

Grädda i ugnen i 175 grader Celsius, 20-25 minuter.

1 kommentar:

Michadelica sa...

Det verkar sååå gott! :9