onsdag, mars 25, 2009

Våffeldagen.



Jag hade somnat om så gott efter min morgondusch (jag är inte helt kry), och så kommer min sambo med en stor mugg kaffe och väcker mig, och säger: idag är det våffeldagen! Sömndrucket mumlar jag varifrån han ska hämta recept för smeten, för jag vet vilken smet jag tycker är godast. Och eftersom jag totalt saknar fantasi och inte orkat laga mat på evigheters evigheter, får ni mitt favoritrecept på våffelsmet här, rakt upp och ner. Det är hämtat från den kooperativa hushållsbibeln Vår Kokbok, sextonde upplagan (om ni behöver dubbelkolla att jag skrivit av rätt).


Frasvåfflor med gräddfil
7-9 laggar.

50 g smör
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 dl kallt vatten
3 dl gräddfil

Smält fettet och låt det svalna. Vispa ihop mjöl, bakpulver och vatten till en jämn smet. Rör ned gräddfilen och det smälta avsvalnade fettet.
Hetta upp ett våffeljärn. Pensla laggen väl med smält fett till första omgången, sedan behöver den knappast smörjas. Lägg på ca 1 dl smet och grädda våfflorna ljusgula. Lägg dem på galler så håller de sig frasiga.

Serveras givetvis med grädde eller glass, och sylt, gärna så många sorter som möjligt!

Inga kommentarer: