onsdag, mars 11, 2009

Norskt militärkäk.

Jaha, varför har jag nu inte skrivit något om mat på så länge? Har jag inte varit hungrig? Ibland kanske, men däremot föga inspirerad. I över en veckas tid var mitt "smaksinne", det vill säga luktsinnet, allvarligt decimerat på grund av den sedvanliga bihåleinfektionen som inträffar... jämt.

Jag vill dock ändå passa på att använda min lilla lilla eterröst till att hylla den misstänkt ocreddade vardagsfisken makrill. Jag har hört att alla norska män hatar den för att de knappt får äta annat i lumpen. Okej, inget är gott i för stora doser (inte ens kanel), men makrill kan man absolut äta oftare än en gång om året. Gärna ett par gånger i månaden!

Makrill är oerhört stinn på den hyllade fettsyran omega-3 (åååmegga, inte åmeeega), såpass att man inte behöver använda något stekfett. Släng bara i filéerna i pannan med salt, peppar, och som på bilden nedan: hackad slätbladig persilja. Pressa över citron under stekningen. Servera med den älskade dillkokta potatisen och våra typiska rårivna morötter.

En äktskandinavisk kalasvardagsmåltid. Sådeså.

1 kommentar:

Charlotte sa...

Mmmmmmmmums - rökt makrill är också en höjdare! Kokt poatis, stuvad spenat och rökt makrill är en av mina favorirätter...